Sider

søndag den 19. juni 2022

Boganmeldelse af "Psykopatmordernaboen" af Malene Fabricius Holm

 Psykopatmordernaboen

Skrevet af Malene Fabricius Holm
Udgivet fra forlaget KRABAT
Den 11 maj 2022

Bagsidetekst:

”Vi står i haven på Rosenvej 14 og er ved at afsløre en morder. Vi har netop fundet frem til dette gravsted,” kommenterer jeg og zoomer ind på hullet. ”Jeg hedder Magenta, og spaden med spaden, det er Dines.”

Magenta bliver ufrivilligt blandet ind i sin nabos mistænkelige gerninger, da hun ser ham slæbe fyldte, sorte sække fra sin bil. For op af den ene sæk, stikker en hånd!

Hun kommer ved et uheld til at indvie sin allermest irriterende klassekammerat, Dines, i sin opdagelse. Sammen må de to undersøge, hvad den skumle psykopatmordernabo mon har gang i.

Magenta bliver ufrivilligt blandet ind i sin nabos mistænkelige gerninger, da hun ser ham slæbe fyldte, sorte sække fra sin bil. For op af den ene sæk, stikker en hånd!

Hun kommer ved et uheld til at indvie sin allermest irriterende klassekammerat, Dines, i sin opdagelse. Sammen må de to undersøge, hvad den skumle psykopatmordernabo mon har gang i.

____________________________________________________________________


Da jeg blev kontaktet af krabat, om jeg ønskede at anmelde psykopatmordernaboen, blev jeg straks interesseret i at læse denne bog. Bogen har en målgruppe, som hedder fra 10 år og dette synes jeg er passende. Selvom jeg er sikker på, at min mindste på snart 7 år ville elske denne bog.


I starten af bogen møder vi Magenta, som ikke har lyst til at få venner, da hun har en dårlig erfaring med det at have venner. Men den nye dreng Dines er ifølge Magenta mega irriterende, og han snakker som et vandfald. Hun prøver for alt i verden at vise ham, at hun ikke er interesseret i at snakke med ham. Dette synes jeg at kunne nikke genkendende til at nogle personer fatter bare hat af tydelige hentydninger. Jeg fik smågrint over hendes bemærkninger, som hun tænkte. 


Det er lørdag og Magenta sover længe og vælger at kigge i sin stjernekikkert og tilfældigvis får kigget til naboen. Dette gør, at hun ser, at der stikker en hånd ud af en sort sæk, hun bliver så forskrækket. Kort tid efter at Dines kommer på uanmeldt besøg, får hun talt over sig omkring naboen og det hun så. Dette er med til at starte et eventyr på godt og ondt. 


Selve bogen er skrevet i et flydende sprog og fanger en med det samme. Jeg synes, at bogen er spændende, men også morsom. Der er mange ting, som jeg er sikker på, at man som ung kunne nikke genkendende til. Men samtidig var der også mange ting, som man som mor kan sætte på listen over bekymringer. I blandt alt det sjove var der også episoder som gjorde, at jeg krummede tæer over graden af pinligheder. 

Elsker bare et bestemt sted i bogen med en forælder, som er total overskudsagtig klar til en stor dag i en piges liv. Uden spoiler selvfølgelig.


En af det ting som jeg holdt mest af i bogen, var Magentas og Dines forhold, som udvikler sig i takt med historiens udvikling. Dette gør også, at man i mange forskellige punkter kan genkende situationer, hvor man selv har tænkt noget om en ny person, som ikke altid passer. 


På nogle punkter kan man mærke, at det er en ungdomsbog, men man kan grine højt selv som voksen (på papiret). Jeg forstår nu, hvorfor der er mange som prøver at kalde bibliotekerne op, så denne bog kan komme på hylderne. For det fortjener denne bog i den grad. Det er i hvert fald en bog, som jeg kommer til at anbefale.


Jeg giver denne bog 4 ud af 5 stjerner.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Anmeldelse af Battle Royale #1-4

Battle Royale 1-4# Skrevet af Michael Kamp Udgivet af forlaget Tellerup Forlaget skriver: Én ø. Én vinder. 100 bevæbnede børn. Velkommen til...