Sider

søndag den 2. oktober 2022

Anmeldelse af "Elementlommen"





Elementlommen

Skrevet af Julie Midtgaard
Udgivet den 17-09-22
Fra Forlaget Tellerup


Bagsidetekst:

”Aaa-ruuun!” råber jeg af alle kræfter.

Muren til De Forladte Områder er lige så høj, farveløs og tavs som altid.

”Arun!” Min hals er tør og ru. Jo flere gange jeg kalder, jo mindre lyder det som et navn.

Find ... Arun,“ ekkoer Akelas stemme i mit hoved. „Hjælpe.“

Det Endelige Opgør er ovre, så hvorfor forsvinder Luscuros ubalance ikke? Den sender elementsygen ud i endnu en bølge der spreder sig hurtigt og dødeligt.

Lokkerherskeren og Soras støtter kan stå bag, men de er som sunket i jorden. Hvordan bekæmper man en fjende der er alle og ingen steder?

Det eneste Gry og Notios indbyggere har at gå efter, er Akelas inderlige ønske om at finde Arun. Men de aner ikke hvem det er, hvor, eller om Arun er ven eller fjende.

Desværre bringer Gry og de andres søgen dem ind midt i knudepunktet for hele Luscuros ubalance …

Elementlommen er fjerde og sidste bind i serien Sprækken til Luscuro. Her støder Gry på både venskab og kærlighed – men også fjender, en altødelæggende ubalance og hemmeligheder langt større end dem Aalborg nogensinde skjulte.

-------------------------------------------------------------------------

Hvad kan jeg sige, ud over at Julie Midtgaard kan virkelig finde ud af at slutte en serie af.

Elementlommen har alt hvad man kan ønske sig og mere til. Men hvad er det for en tendens som Julie Midtgaard har? Skal serien blive mørkere og mørkere for hver bog hun skriver?

Vi er tilbage i Luscuro og vi skal med Gry og hendes venner igennem en lang og sej kamp for at redde Luscuro fra elementsygen som hærger, og der næsten er værre end før dronning Sora døde/forsvandt.

Gry står tilbage efter at Akela døde, med en opgave som hun ikke kan forstå og ikke ved hvordan hun kan løse. Vennerne står på siddelinjen imens at Gry gennemlever et helvede. Og endnu engang skal de ud på en farefuld rejse hvor alt er i mod dem.

Men det er første gang hvor gruppen møder så mange forhindringer og hvor man virkelig frygter for deres liv. Men samtidig kommer der også et twist som varmede mit hjerte. Uden at afsløre for meget så gemmer en af elementlommerne på en god hemmelighed som få nogle ting i de andre bøger til at give mening. Men på en eller anden måde så kommer deres gruppe igennem udfordringerne og gøre det på deres egen måde. 

Denne bog har masser af twist, spænding, modløshed, kærlighed og sorg. Men også grin og latter. Hvor har jeg siddet meget på kanten af min sofa. Hvor jeg både har råbt af bogen samt græd med vennerne. Jeg har været sur men også mærket varmen i hjertet.

Men en anden lækker detalje som bogen har det er et kort. Ja et kort. Jeg elsker når bøger har kort. For det er med til at støtte læsningen og man kan følge med i hvor henne de befinder sig. 



Så har bøgerne i Luscuro-universet har vundet Mofibo Awards, samt Dansk Fantasys læserpris og været nomineret til Orlaprisen.

Jeg giver elementlommen 5 ud af 5 stjerner, jeg synes at det er den perfekte slutning til en knaldgod serie. 

Men jeg kommer til at savne at læse mere om Gry og hendes venner. Må se hvad der kommer fra Julie Midtgaard i fremtiden omkring Luscuro-universet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Anmeldelse af Battle Royale #1-4

Battle Royale 1-4# Skrevet af Michael Kamp Udgivet af forlaget Tellerup Forlaget skriver: Én ø. Én vinder. 100 bevæbnede børn. Velkommen til...