Sider

søndag den 15. maj 2022

Anmeldelse af "I min blinde vinkel"

 I min blinde vinkel 

Skrevet af Line Wensel
Udgivet fra forlaget Tellerup 2022
Sidetal 242

Bagsidetekst:
Thomas: Hvis du virkelig synes det er så slemt, hvorfor fortsætter du så?
Katrine: Ellers kan jeg jo ikke komme ind på jurastudiet.
Thomas: Skal du da det?

Katrine hader egentlig at gå i 1. g, men uden en studentereksamen kommer hun ikke ind på jurauddannelsen. De ligegyldige skoledage slæber sig af sted mens hun bare venter på at det ringer ud, så hun kan gå på cafe med veninderne eller eksperimentere i køkkenet.
Først da Katrine møder Thomas som er i lære som tømrer, indser hun at der er mange andre muligheder end at følge i forældrenes fodspor.
Men det er ikke let at skabe en helt ny vej for sig selv når alle regner med at man skal være advokat.

______________________________________________________________________

Da jeg modtog denne bog, blev jeg helt glad. Bogen er flot i sin sarte gule farve, og det var med til at gøre, at mit humør løftede sig.
Jeg startede straks med at læse bogen. Jeg kan virkelig godt lide den måde bogen er opbygget på. 
En af de detaljer i bogen, som der springer mig i øjnene, er, når der er beskrevet fx gruppechat på Messenger, så kan man i layoutet se, at det er som en chat. Dette er med til at holde bogen ung og give følelsen af at det ville unge gør i dag. 

De ting, som hovedpersonen Katrine går igennem, er meget nemt at relatere til, og jeg ville ønske, at unge kunne få noget af den viden, hun får hen af vejen i bogen.
Katrine har, siden hun kan huske leget, at hun skulle være advokat, og hun vil da også sige, at det er hendes drøm, men gymnasiet er slet ikke hende. Hun har det svært med at læse lektier og kan ikke holde tanken ud om at skal være der. De næste 3 år.
Hun møder Thomas, og her begynder hendes verden at ændre sig. Hun finder ud af, at ikke alt omhandler, at man skal gå på gymnasiet, og at man kan gå andre veje. 
Samtidig besøger hun Edith på plejehjemmet. Edith er en tidligere nabo, som Katrine snakker meget med og har kommet hos altid. Det er Edith, som har lært hende at lave mad og kager. Men det er også hende, som hun kan vende de svære ting med og ikke hendes forældre. 

Når man tænker på de karakterer, som er i bogen, er de alle spændende og med en god opbygning, så de supplerer hinanden rigtig meget. 
Der er episoder i bogen, hvor jeg har tænkt på, at det kunne have været mig, da jeg var i den alder. Bogen ville have passet mig perfekt, da den har relevante oplevelser i sig. Det har også været med til at jeg både har grædt og grinet. De oplevelser, som Katrine går igennem, er jeg sikker på, at mange unge kan nikke genkendende til, og derfor er det også en bog, jeg ville anbefale. Jeg har nærmest være hele registeret igennem. Denne bog er skrevet godt, og jeg var ikke lang tid om at læse den. 

Dette er ikke den sidste bog af Line Wensel, som jeg skal læse.

4,5 ud af 5 stjerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Anmeldelse af Battle Royale #1-4

Battle Royale 1-4# Skrevet af Michael Kamp Udgivet af forlaget Tellerup Forlaget skriver: Én ø. Én vinder. 100 bevæbnede børn. Velkommen til...