Sider

tirsdag den 30. august 2022

Boganmeldelse af "Er du sindssyg mor?"

Er du sindssyg, mor?


Skrevet af Anne Rye Andersson
Udgivet af Forlaget Leitura
Den 29-04-2022


Bagsidetekst:

Pludselig hører jeg lyden af helikoptere, der flyver over mit hoved. Min puls stiger, er det nu? Jeg kan høre, de cirkler rundt over mig. Jeg finder et billede af dig og knuger det ind til mit bryst, kysser det. Mor klarer den, mor klarer den, messer jeg i tankerne. Jeg hører nogen, der banker, så lyden af en dør, der bliver slået ind. Jeg lægger mig i sengen med fotoet på hjertet og venter i en feberagtig tilstand. Jeg er klar til at dø for verden. Jeg er klar til at dø for dig.

Anne hører stemmer og er ansvarlig for verdens børn. Særligt hendes egen søn, som er hendes faste holdepunkt midt i kaos og psykiatrien.

I Danmark får hver tredje en psykisk sygdom i løbet af livet. Hvert år har mere end 700.000 voksne symptomer på psykisk sygdom.

Er du sindssyg, mor? er en autofiktiv roman om psykisk sygdom og moderskab. Udgivelsen er støttet af Statens Kunstfond.

______________________________________________________________



Da jeg modtog en pakke fra Forlaget Leitura, var denne bog en del af de mange, som jeg modtog.

Bogen havde vakt min opmærksomhed, da det er en bog, som berører psykisk sygdom og det at være mor samtidig.


Fra mit eget liv har jeg både sloges med angst og depression. Jeg har følt mig forkert og uegnet som mor. Jeg har heldigvis arbejde mig igennem det meste.


Denne bog handler om Anne, som kan høre stemmer, hendes liv er meget baseret på ikke at gøre noget forkert for så kommer der til at ske en katastrofe.

Bogen er skrevet så man får en følelse af dagbogs stil. Man følger Anne igennem cirka 1 ½ år og den måde som nogle passager er fuldstændig kaotisk, ligesom det må være for Anne.

Der er elementer, hvor man virkelig mærker medfølelse fra andre som blandt andet kapitlet med ambulanceføreren. 


Bogen ramte mig på både den gode og dårlige måde. For tanken om alle de personer med en psykisk lidelse, som ikke får den hjælp, de har brug for, får mig hjerte til at græde.

Men samtidig gør bogen mig glad for, at der og i litteraturen bliver sat fokus på tabubelagte emner.


Jeg giver bogen 4 ud af 5 stjerner.


Glæder mig til at se hvilke andre værker der kan komme fra forfatteren.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Anmeldelse af Battle Royale #1-4

Battle Royale 1-4# Skrevet af Michael Kamp Udgivet af forlaget Tellerup Forlaget skriver: Én ø. Én vinder. 100 bevæbnede børn. Velkommen til...